Na czym polega gwarancja i jak działa w praktyce?
2021-12-31 12:27:34Jeśli zależy nam na zwróceniu wadliwego towaru, to zazwyczaj składamy reklamację. Wówczas twierdzimy, że produkt ma gwarancję, więc chcemy się na nią powołać. Tymczasem okazuje się, że większość z nas korzysta z rękojmi, będącą podobną formą, lecz mającą inne podstawy prawne. A zatem, w jaki sposób działa gwarancja i czym się różni od rękojmi?
Zobacz też: Czym jest rękojmia i na jakich zasadach działa? >>
Czym jest gwarancja?
Argumentem do złożenia reklamacji są najczęściej dwie podstawy - rękojmia oraz gwarancja. Gwarancją nazywamy dobrowolne oświadczenie gwaranta o jakości towaru. Gwarantem najczęściej jest producent danego produktu, choć może być to także: importer, dystrybutor lub sprzedawca, którego najczęściej kojarzymy z rękojmią.
Różnice między gwarancją a rękojmią
Rękojmia jest prawem konsumenta, które zostało zapisane w Kodeksie Cywilnym. Z kolei gwarancja nie ma swojego umocowania w żadnej ustawie. W związku z tym gwarancja jest dobrowolnym świadczeniem oferowanym przez gwaranta, który nie musi być sprzedawcą, jak to jest w przypadku rękojmi.
Mówiąc o dobrowolności gwarancji, powinniśmy mieć na uwadze, że to gwarant ustala: okres jej obowiązywania, terytorium, na którym można z niej skorzystać, i asortyment nią objęty. Ważne, aby pamiętać, że powołanie się na gwarancję nie oznacza utracenia praw do rękojmi. Jasno wynika z tego, że nie zwalnia ona sprzedawcy z odpowiedzialności, nawet gdy to producent był gwarantem jakości produktu.
Oświadczenie gwarancyjne - podstawa gwarancji
Jak powinna wyglądać gwarancja? Tak naprawdę może być złożona w dowolnej formie, nawet ustnej. Jeśli jednak chcemy uniknąć komplikacji spowodowanych trudnością potwierdzenia jej posiadania, warto postarać się o uzyskanie gwarancji na trwałym nośniku. Może to być papier lub wersja cyfrowa (najczęściej dokument jest przesyłany drogą mailową).
Pamiętajmy, że nawet gdy jej nie otrzymaliśmy podczas dokonywania płatności, to i tak mamy prawo do skorzystania z niej. Niestety dochodzenie roszczeń będzie wówczas utrudnione, ponieważ to gwarant określa warunki, na podstawie których będzie skłonny ją rozpatrzeć. Najczęściej jest to dowód zakupu (paragon lub faktura) i kopia (lub oryginał) oświadczenia gwarancyjnego.
W gwarancji muszą się znaleźć takie informacje jak:
- nazwa oraz adres gwaranta;
- zakres terytorialny świadczonej usługi;
- czas trwania gwarancji;
- pozostałe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji.
W jest to podstawowe minimum, na podstawie którego będziemy mogli oddać towar, wymienić przedmiot lub dać go do serwisu. Wybór możliwych działań również definiuje nam oświadczenie gwarancyjne.
KK
fot. Mohamd_Hassan z Pixabay
źródło: konsument.gov.pl