Czy sklep może odmówić przyjęcia zwrotu towaru?
2021-12-30 11:24:35Zwrot towaru do sklepu to codzienność w świecie konsumentów. Może być on spowodowany: uszkodzeniem produktu, złym doborem rozmiaru czy nietrafionym zakupem. Najczęściej odbywa się ona na prawach reklamacji, które są ustalone jako zasady zwrotu danej firmy. Jakie rzeczy możemy oddać do sklepu, a kiedy sprzedawca odmówi nam ich przyjęcia?
Zobacz też: Co zrobić z nieudanymi prezentami świątecznymi? >>
Zwrot towarów i usług zakupionych online
Zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku każdy z nas ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru lub zamówienia usługi. Oznacza to, że przedmioty zakupione w sklepach internetowych mogą zostać zwrócone bez podawania konkretnej przyczyny do nadawcy. Zarówno klient, jak i przedsiębiorca mają 2 tygodnie na zwrot pieniędzy i odesłanie zakupionych przedmiotów.
Czego nie możemy oddać do sklepu internetowego?
Jednakże warto pamiętać, że jeśli chcemy coś zwrócić, to towar nie może mieć śladów użytkowania. Pamiętajmy, że możemy sprawdzić jego funkcje, tak jakbyśmy robili to w sklepie stacjonarnym, lecz nic ponadto. Jednakże są także wyjątki od powyższych reguł, które zostały wypisane zarówno w ustawie, jak i na stronie: konsument.gov.pl. Są to:
- towary mające krótki termin ważności (np. artykuły spożywcze);
- produkty wyprodukowane według specyfikacji konsumenta lub wyraźnie zindywidualizowanych (np. meble na wymiar, garnitur szyty na miarę, biżuteria z wygrawerowaniem);
- zapieczętowane przedmioty, które nie nadają się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub
ze względów higienicznych, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (np. towary lecznicze,
chusteczki nawilżane); - zapieczętowane nagrania dźwiękowe, nagrania wizualne lub oprogramowania komputerowe, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
- usługi: w zakresie zakwaterowania (inne niż do celów mieszkalnych), przewóz rzeczy, najem samochodów,
gastronomia, usługi związane z wypoczynkiem, wydarzenia rozrywkowe, sportowe lub kulturalne,
jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usług.
W jaki sposób oddać zakupione przedmioty do sklepu stacjonarnego?
Inaczej jest w przypadku towarów zakupionych w sklepie stacjonarnych. Zgodnie z polskim prawem przedsiębiorca nie ma obowiązku przyjęcia zwracanego produktu, jeśli nie był wadliwy. Oczywiście, możemy liczyć na regulamin sklepu, który często rozszerza opcje zwrotu takiej rzeczy, lecz jest to tylko i wyłącznie kwestia dobrej woli.
Jednakże, jeśli zakupiony towar jest uszkodzony, posiada wadę fabryczną lub doszło do pomyłki ze strony sprzedającego podczas zakupów, wówczas możemy złożyć reklamację na prawach rękojmi lub gwarancji. Wyjątkiem od tej zasady jest zakup produktu poza lokalem przedsiębiorstwa. Wówczas sprzedawca i nabywca są zobowiązani do przestrzegania tych samych przepisów, co sklepy internetowe.
Zobacz też: Elegancki prezent na wyjątkowe okazje >>
KK
fot. Justyna Faliszek z Pixabay
źródło: konsument.gov.pl, prawakonsumenta.uokik.gov.pl/