Rękojmia - wszystko co musisz o niej wiedzieć, aby zareklamować swoje zakupy
2021-12-31 10:10:43Zobacz też: Co zrobić z nieudanym prezentem świątecznym? >>
Czym jest rękojmia?
Zgodnie z Kodeksem Cywilnym rękojmia jest jednym z podstawowych praw przysługujących konsumentowi. Według zapisu to na sprzedawcy ciąży odpowiedzialność za wady fizyczne lub prawne sprzedanego towaru. W związku z tym, jeśli zauważymy, że zakupiony produkt jest zniszczony lub nie zawiera wszystkich elementów składowych, możemy udać się do punktu, w którym go zakupiliśmy i żądać reklamacji. Najczęściej wystąpi w postaci wymiany na dobrze działający model lub zwrotu gotówki.
Podstawa prawna funkcjonowania rękojmi i definicja
W artykule 556 Kodeksu Cywilnego możemy przeczytać, że: Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia). W kolejnym artykule tej samej ustawy znajdziemy informacje, czym jest wada fizyczna i jak się ją definiuje. Otóż według artykułu 556 § 1 Kodeksu Cywilnego:
Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
- nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
- nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
- została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności sprzedawcy
Pamiętajmy jednak, że zgodnie z art. 558 § 1 Kodeksu Cywilnego odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi można rozszerzyć, zawęzić lub wyłączyć, lecz jest to określone w przepisach szczególnych. Co ważne, zgodnie z § 2 tego samego artykułu:
Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym.
Reklamacja z tytułu rękojmi
W Polsce można złożyć reklamację w dowolnej formie, lecz najbezpieczniejszą z nich będzie pisemna. Dzięki temu zachowamy potwierdzenie jej złożenia. Zgodnie z informacjami opublikowanymi na stronie konsument.gov.pl: Reklamacja powinna zawierać opis wady oraz roszczenia konsumenta. W przypadku zakupów online sklepy są zobowiązane do poinformowania swoich konsumentów o procedurze reklamacyjnej na stronie.
Na złożenie reklamacji mamy rok od wykrycia wady. W pozostałych krajach UE (z których również dokonujemy zakupów) jest inny, w zależności od prawa krajowego, lecz nigdy krótszy niż 2 miesiące. W Polsce sprzedawca ma 14 dni roboczych na jej rozpatrzenie. Koszt reklamacji ponosi sprzedawca i to na nim spoczywa odpowiedzialność udowodnienia, że wada powstała z winy konsumenta, ale tylko do roku od zakupu. Jeśli zaś ta pojawiła się w przeciągu 12-24 miesięcy od zakupu, to wówczas konsument musi udowodnić, że przedmiot już w trakcie zakupu był uszkodzony.
Zobacz też: Czy sprzedawca może odmówić przyjęcia zwracanego towaru? >>
KK
fot. Borevina z Pixabay
źródło: konsument.gov.pl; Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (art. 556 i 558).