Oddziały przygotowawcze i nauka zdalna dla młodych uchodźców
2022-04-13 16:09:54W polskim prawie istnieje szereg zapisów dotyczących nauczania obcokrajowców, lecz nie są adekwatne do sytuacji wojennej. W związku z napływem ponad 2,5 mln uchodźców, 12 marca rząd przyjął ustawę, która rozszerza wsparcie edukacyjne dla uczniów i uczennic z Ukrainy. Jak powinny funkcjonować oddziały przygotowawcze?
Zobacz też: Bariery, które muszą pokonać mali uchodźcy w polskich szkołach. >>
Dwa systemy nauczania
Prawo umożliwia, a zarazem narzuca obowiązek szkolny wszystkim dzieciom i młodzieży do ukończenia 18 roku życia. Uchodźcy, którzy zdecydowali się zostać w naszym kraju, muszą zapewnić swoim dzieciom dostęp do edukacji. Obecnie mogą oni realizować obowiązek szkolny w trzech systemach:
- ukraińska podstawa programowa (tryb zdalny)
- polska podstawa programowa — oddziały przygotowawcze (tryb stacjonarny),
- polska podstawa programowa — nauka w obecnie istniejących klasach (tryb stacjonarny).
Zapisać czy nie zapisać?
Ukraińskie szkoły w większości pracują w trybie zdalnym. Dzięki temu dzieci i młodzież mogą kontynuować naukę zgodną z programem nauczania w dowolnym miejscu. 12 marca rząd przyjął ustawę rozszerzającą m.in. wsparcie edukacyjne dla obcokrajowców. Wynika z niej, że uczestniczenie w zajęciach zdalnych, prowadzonych zgodnie z ukraińską podstawą programową, jest równoznaczne z realizacją obowiązku szkolnego. Dzięki temu młodzi uchodźcy nie muszą chodzić na zajęcia do oddziałów przygotowawczych w polskich szkołach. Warunkiem skorzystania z tej możliwości jest zaniesienie specjalnego oświadczenia do gminy, w której mieszka uczeń.
Nowe rozwiązanie pozwala na kontynuację nauki bez nadganiania różnic programowych i bariery językowej. Uczniowie będą mogli wyjechać ze swoimi rodzinami do innych państw lub wrócić po wojnie na Ukrainę z ukończonym kolejnym etapem kształcenia. Jeśli jednak zdecydują się pozostać w Polsce, to natkną się na wiele trudności w przyszłości, jak: potrzeba tłumaczenia świadectwa szkolnego, brak znajomości języka i integracji ze społeczeństwem.
Ukraińscy uczniowie w polskich szkołach
Część osób zdecydowała się jednak zapisać swoje dzieci do szkół. Jeśli uczniowie znają język polski na poziomie umożliwiającym swobodną komunikację, to uczestniczą w zajęciach stacjonarnych w regularnych klasach. Wówczas mogą korzystać z dodatkowych godzin uzupełniających różnice programowe bądź połączyć je ze szlifowaniem umiejętności językowych.
Jednakże obecna sytuacja sprawiła, że do szkół trafiły osoby, które często nie miały dotychczas kontaktu z językiem polskim. Zdecydowano się na otwarcie dla nich specjalnych oddziałów przygotowawczych. Są one tworzone dla tych, którzy:
- przybywają zza granicy (niezależnie od posiadanego obywatelstwa),
- nie znają języka polskiego,
- kształcili się dotychczas w innym państwie.
Zobacz też: List Otwarty Pierwszych Dam Polski i Litwy w sprawie pomocy humanitarnej dla Ukrainy. >>
Karolina Kwiatek
fot. youtube.com/user/InformacjeMEN
źródło: gov.pl/web/edukacja-i-nauka/
grafiki: Materiały Ilustracyjne zaczerpnięto ze strony: gov.pl/web/edukacja-i-nauka/