Nowe przepisy – nowe szanse dla studentów?
2013-10-31 13:29:02 | artykuł sponsorowanyNiedawno zakończyły się konsultacje społeczne nad zmianą ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Przedstawiciele projektu Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii zaproponowali rozwiązania, które pozwoliłyby na lepsze wykorzystanie potencjału polskich studentów. Co pomysłowi studenci mogą zyskać na zmianie przepisów?
„Mam pomysł – jak go sprzedać?” – obecnie to pytanie zadaje sobie wielu studentów. Dzięki nowej ustawie odpowiedź na to pytanie powinna być łatwiejsza, a warunki do realizacji innowacyjnych projektów – bardziej sprzyjające.
Łatwiejsza droga do zysku
Projekt Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) zakłada uregulowanie kwestii komercjalizacji wiedzy. Dotychczas zagadnienia te były opisane głównie w regulaminach studiów, które różniły się między sobą. Projekt zakłada, że komercjalizacja wiedzy studenta powinna się odbywać przez uczelnię; tej przysługiwałby procentowy udział od dochodów (ministerstwo proponuje 10-25%, SCITT – 5-15%) oraz prawo pierwokupu pracy (np. wynalazku, programu, projektu). Aby zapewnić studentom większe korzyści z tego rozwiązania, SCITT sugeruje doprecyzowanie czasu, jaki uczelnia miałaby na wykupienie autorskich praw majątkowych do ich wynalazków.
Projekt MNiSW zakłada podział na komercjalizację bezpośrednią (przez centra transferu technologii lub spółki celowe) oraz pośrednią (tylko przez spółki celowe). Uczelnie mogą zyskać większą swobodę w wewnętrznym regulowaniu mechanizmów służących komercjalizacji wiedzy. To oznacza, że w ośrodkach naukowych może się pojawić więcej spółek celowych, nastawionych na generowanie zysku, a co za tym idzie – efektywnych, ponieważ w tym kształcie komercjalizacja wiedzy będzie się uczelniom po prostu opłacać. W dalszej perspektywie jest to też szansa na przybliżenie sfery naukowej do odpowiadania na rzeczywiste potrzeby rynku.
Docenić studentów
SCITT zwraca uwagę, że obecnie na uczelniach brakuje komórek odpowiedzialnych za komercjalizację wiedzy studentów i doktorantów. Dotychczas przedsiębiorczość akademicka dotyczyła głównie pracowników naukowych. SCITT proponuje nałożenie na uczelnie obowiązku posiadania: inkubatorów przedsiębiorczości, centrów transferu technologii oraz Menadżerów Innowacji. Pomogłoby to w lepszym wykorzystaniu potencjału studentów. Jak pokazują osiągnięcia osób, które skorzystały z pomocy Menadżerów Innowacji w ramach projektu Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii, potencjał ten jest duży. Ocena pomysłu, doradztwo merytoryczne czy pomoc w pozyskaniu środków na realizację projektów to niektóre z form wsparcia oferowanych przez Menadżerów Innowacji. Przychylne potraktowanie propozycji SCITT przybliżyłoby tę szansę wszystkim studentom w Polsce. Aktualnie Menadżerowie Innowacji są obecni tylko na 5 wielkopolskich uczelniach. Ich dane kontaktowe, a także zakres udzielanej pomocy, można znaleźć na stronie projektu: www.scitt.paip.pl
Nauka bliżej biznesu
Dużo może się zmienić również w kwestii prac dyplomowych m.in. poprzez rozszerzenie jej definicji. W myśl nowych przepisów byłaby to nie tylko tradycyjna praca pisemna, ale też opublikowany artykuł, prace projektowe (np. zaprojektowanie i wykonanie programu komputerowego), konstrukcyjne, technologiczne, artystyczne. SCITT proponuje pójście o krok dalej i włączenie w tę grupę zamawianych prac dyplomowych, czyli pisanych na zlecenie przedsiębiorstw. Takie rozwiązanie byłoby dla studentów szansą na zrobienie pierwszego kroku do kariery przez pokazanie umiejętności potencjalnym pracodawcom.
Czas pokaże, które z propozycji SCITT zostaną uwzględnione, a tym samym – ile na nowych przepisach zyskają innowacyjni studenci.
Tekst: Promocja