Pomaganie rozwija skrzydła
2022-10-11 11:44:37Zdanie wypowiedziane kiedyś przez Barbarę Bush – „Każdy ma coś, co może dać innym” – okazuje się być bliskie wielu Polakom.
Zdanie wypowiedziane kiedyś przez Barbarę Bush – „Każdy ma coś, co może dać innym” – okazuje się być bliskie wielu Polakom. Wyniki ogólnopolskiego badania zrealizowanego w 2021 roku na zlecenie m.in. Fundacji WWF Polska i UNICEF Polska, pokazują, że aż trzy czwarte (76 proc.) mieszkańców kraju w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie angażowało się w działania dobroczynne. Pomoc przybierała różne formy – od wsparcia finansowego potrzebujących, przez przekazanie darów rzeczowych po wolontariat. Osoby pomagające finansowo, często korzystały z pośrednictwa instytucji społecznych lub firm organizujących rozmaite akcje pomocy czy zbiórek. Jednym z przedsiębiorstw, które umożliwia przekazanie wsparcia na konkretny cel, są Piekarnie Cukiernie Putka.
To rodzinna firma piekarnicza z długoletnią tradycją pieczenia chleba, ale również dobroczynności. Założona przed 100 laty przez Władysława Putkę, doczekała się obecnie czwartego pokolenia, któremu szczególnie bliska jest chęć prowadzenia działalności charytatywnej.
Idea pomagania przyszła mi i mojemu bratu do głowy kilkanaście lat temu. Mając zapewnione warunki do edukacji i dobrego startu w życie, uznaliśmy, że warto tym szczęściem podzielić się z innymi – opowiada Zuzanna Putka-Twardowska, dyrektor marketingu w firmie Putka. Wpadliśmy na pomył, aby stworzyć taką możliwość dla młodych, zdolnych ludzi, których sytuacja ekonomiczna powstrzymywała przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu studiów. Szukając sposobu, w jaki moglibyśmy dotrzeć do potrzebujących uczniów, trafiliśmy do fundacji im. Stefana Batorego. Pod patronatem tej organizacji założyliśmy Fundusz „Rozwiń Skrzydła”, którego celem jest pomaganie uzdolnionej młodzieży w rozwoju zainteresowań naukowych i pasji na wyższych studiach.
Fundusz nosi imionia Janiny i Jana, przedstawicieli drugiego pokolenia rodziny Putków. Przez 11 lat funkcjonowania zgromadził on niebagatelną kwotę 1,5 mln zł, która w formie miesięcznych stypendiów trafia rokrocznie do studentów zakwalifikowanych do programu. A jak wygląda gromadzenie środków? Za pomocą darowizn indywidualnych i wpłat 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, ale przede wszystkim – cyklicznej akcji Putki, „Kanapka Dobra”. W jej ramach odwiedzający piekarnie firmowe i patronackie Putka, nabywają „Kanapki Dobra”, a 50 gr ze sprzedaży każdej z nich zostaje przekazane na Fundusz Stypendialny. W ten sposób kupujący, wybierając właśnie te kanapki z oferty, mogą poprzez tak drobny gest przyczynić się do realnego wsparcia dla studentów. 0d 2011 roku ze środków Funduszu skorzystało już około 500 stypendystów. W bieżącym roku akcja potrwa ona do 10 października.
Jednym z założeń naszej akcji było pomóc młodym ludziom uwierzyć w siebie i zawalczyć o siebie, często wobec wątpliwości osób z najbliższego otoczenia. Teraz z radością obserwujemy efekty tej inicjatywy. Kandydaci, którzy dzięki dobrym wynikom w nauce i pasjom, zakwalifikowali się do naszego programu stypendialnego, już ukończyli lub kontynuują naukę na wymarzonych kierunkach, takich jak medycyna, informatyka, robotyka, kosmonautyka czy dyrygentura. Lubimy myśleć, że może któryś z „naszych” absolwentów dokona ważnego odkrycia albo zdobędzie prestiżową nagrodę naukową – mówi z uśmiechem Zuzanna Putka-Twardowska.
Dla Zuzanny i jej brata, Grzegorza, ważne jest też to, że stypendyści to konkretne osoby – Tomek, Kasia, Ania... Chcąc poznać ich osobiście, organizują co roku spotkania, na których młodzi ludzie, którym pomogli postawić pierwszy krok w lepszą przyszłość, opowiadają, jak rozwijają swoje pasje, często bardzo niecodziennie i – co dla rodzeństwa Putków jest powodem do dumy – sami pomagają innym.
Zachęcam wszystkich do refleksji, że każdy z nas może być przysłowiowym „dzieckiem szczęścia”. Szczęścia, poprzez które należy rozumieć dom, kochającą rodzinę, pracę i którego małym „procentem” możemy podzielić się tymi, którzy mają mniej od nas – puentuje Zuzanna Putka-Twardowska.
„Kanapka Dobra” to niejedyna akcja firmy, która angażuje klientów do wspólnych działań pomocowych. W połowie października, odwiedzający piekarnie Putki, będą mieli okazję wsparcia ogólnopolskiej akcji walki z rakiem – #Pomacaj się. W tym czasie w piekarniach dostępne będą specjalnych ciastka w kształcie piersi, a 3 zł ze sprzedaży każdego z nich zostanie przekazane na walkę z nowotworami. Akcji patronuje Fundacja Kochasz Dopilnuj, promująca profilaktykę chorób nowotworowych.
Rodzina Putków podkreśla, że zaangażowanie i chęć niesienia pomocy, choćby wśród klientów piekarni, jest szczególnie cenne teraz – w czasie niestabilnej sytuacji na świecie, powodowanej pandemią czy wojną w Ukrainie. Oboje przyznają, że kontakt z ludźmi, którzy mają otwarte serca i chcą dzielić się z innymi, jest dla nich zastrzykiem energii do podejmowania kolejnych inicjatyw pomocowych.
Artykuł Partnera
fot. unsplash