Pierwsze pytania praktyczne do Białej listy podatników VAT
2019-10-08 13:09:02Od dnia 1.09.2019 roku ruszyła szumnie zapowiadana Biała lista podatników VAT, prowadzona w wersji elektronicznej przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Przepisy wprowadzono w formie zmiany obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług, z dnia 20 kwietnia 2004 (dodano artykuł 96b). Same przepisy nie odpowiadają jednak na wiele praktycznych pytań podatników. Oto najczęściej pojawiające się z nich.
Czy korzystanie z Białej listy podatników VAT jest obowiązkowe?
Z założenia samo korzystanie z Białej listy podatników VAT nie jest obowiązkowe. Niemniej, nieskorzystanie z tego narzędzia w przypadku zapłaty kontrahentowi, może powodować negatywne skutki po stronie „płacącego” fakturę VAT. Chodzi tutaj o sytuacje, kiedy kontrahent poda na fakturze inny numer rachunku bankowego, niż podał do odpowiednich organów podatkowych. W takim przypadku, jeżeli kontrahent nie odprowadzi odpowiednio podatku, można ponieść odpowiedzialność solidarną razem z nim oraz nie ma możliwości zaliczenia takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodu.
Czy jeżeli kontrahent podał błędy numer rachunku, ale zapłacił VAT, to mogę zakwalifikować wydatek do kosztów uzyskania przychodu?
Nie, w przypadku zapłaty VAT podatnik nie poniesie odpowiedzialności solidarnej z tytułu niezapłaconego podatku od towarów i usług, ale nadal nie może zaliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodu (i tym samym wpływać na swój podatek dochodowy).
Od kiedy obowiązuje Biała lista podatników VAT?
Część podatników czuje się zagubiona znając dwie daty: 1 września 2019 roku oraz 1 stycznia 2020 roku. Należy w tym miejscu wyjaśnić, że Biała lista podatników VAT została uruchomiona 1.09.2019 i od tej daty podatnicy mogą i powinni z niej korzystać. Jakiekolwiek sankcje (kary) za nieskorzystanie / niezweryfikowanie danych w niej dostępnych, zostały jednak wprowadzone dopiero od dnia 1.01.2020 – ustawodawca dał więc podatnikom jeden kwartał na naukę nowego systemu i wprowadzenie w swoich przedsiębiorstwach odpowiednich procedur wdrażających.
Czy możliwe jest, że kontrahenta nie będzie w wykazie, a twierdzi, że jest VAT-owcem?
Tak, jest to możliwa sytuacja, na przykład: gdy oczekuje on na rejestrację VAT. W takiej sytuacji warto upewnić się, czy kontrahent odpowiednio zgłosił się do organów podatkowych i poczekać z transakcją do momentu potwierdzenia zmian w Białej liście podatników VAT.
Jak często aktualizowane są dane?
Dane w ramach Białej listy podatników VAT aktualizowane są w każdy dzień roboczy, raz na dobę.
Jak udowadniać zweryfikowanie kontrahenta na Białej liście podatników VAT?
Weryfikacja kontrahenta powinna zostać w przypadku ewentualnej kontroli udowodniona. Podatnik nie musi jednak drukować każdego potwierdzenia sprawdzenia w wykazie, wystarczy że wygeneruje odpowiedni plik pdf zawierający informację o sprawdzeniu wykazu w danej dacie i zachowa go w formie elektronicznej. Może być to również rzut ekranu.
Co zrobić w przypadku problemów technicznych?
Jeżeli w dniu, w którym podatnik musi dokonać płatności, z jakichś przyczyn Biała lista podatników VAT jest niedostępna, podatnik powinien zapisać odpowiedni komunikat o niedostępności, na przykład poprzez zrobienie zrzutu ekranu i zapisaniu go.
Artykuł Partnera
fot. Pixabay.com