Wiadomości - Artykuły

Black Friday i Cyber Monday 2023: ile tym razem wydamy na zakupy?

2023-11-22 10:35:28

Mimo spowolnienia gospodarczego Polacy planują wydać o 5% więcej niż w 2022 roku podczas Black Friday i Cyber Monday. Przeciętnie wydamy 100o zł (214 euro), podczas gdy w Europie ta kwota wyniesie średnio 1200 zł (244 euro). Względem 2022 roku stanowi to wzrost o 5% w Polsce oraz 8% w Europie. Polscy konsumenci są bardziej odporni na szał zakupowy niż mieszkańcy Europy Zachodniej, głównie z uwagi na świadomość zakupową oraz przyzwyczajenie do regularnych akcji promocyjnych odbywających się przez cały rok. Chociaż większość Polaków jest gotowa wydać więcej niż zakładała, to równolegle, z wyprzedzeniem planują co i gdzie kupić. Jednocześnie ok. 40% Polaków deklaruje konieczność oszczędzania ze względu na mniejsze zasoby gotówkowe co wpłynie na całościowe wyniki tegorocznego Black Friday. W Polsce wciąż panuje tradycja kupowania prezentów, jednak coraz częściej kupujemy także dla siebie (76%) – w tym względzie zbliżamy się do średniej europejskiej (81%) - wynika z raportu “Black Friday i wyprzedaże przedświąteczne: konsumenci w Polsce szykują portfele” opracowanego przez Strategy& Polska.

Black Friday zakupyBlack Friday i wyprzedaże przedświąteczne

Blisko 2/3 Polaków planuje skorzystać z Black Friday i Cyber Monday ​przy spodziewanych wydatkach na poziomie 214 euro. Pomimo tego, że wzrosty są niższe od odczytów inflacyjnych​, rośnie spodziewana wartość zakupów a zainteresowanie Black Friday w Polsce wzrasta z roku na rok i zbliża się do średniej europejskiej​. Na tle innych państw europejskich Polacy wyróżniają się dużym stopniem świadomości i potrafią ocenić czy rzeczywiście spotykają się z atrakcyjną ofertą​ zakupową. W tym kontekście warto pamiętać o obowiązującej Dyrektywie Omnibus, zgodnie z którą przedsiębiorca w każdym przypadku obniżenia ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie powinien uwidocznić informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Ponadto około 40% Polaków deklaruje konieczność oszczędzania ze względu na mniejsze zasoby gotówkowe.

- Okres przedświąteczny to kluczowy czas sprzedaży dla wielu detalistów – dlatego też tegoroczny Black Friday i otaczające go tygodnie silnych działań promocyjnych powiedzą dużo o kondycji polskiego handlu detalicznego.​ Ostatnie, trudne miesiące przyniosły dalsze zmiany w zachowaniach konsumentów – kupujemy mniej, często oszczędniej wybierając zamienniki ulubionych marek. Tradycyjnie Polacy lubią korzystać z promocji i planować zakupy – z tego powodu czekają na Black Friday, ale będą też krytycznie oceniać atrakcyjność ofert. Pierwsze odczyty wskazują, że możemy się spodziewać wzrostów, ​w stosunku do zeszłego, również trudnego roku – jednakże walka o wzrost nie będzie trywialna - mówi Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& Polska.

W Polsce, tradycyjnie wśród planowanych zakupów dominują​ odzież (41%), elektronika (33%) oraz kategorie prezentowe (zdrowie i uroda - 24%, książki - 18% oraz zabawki - 17%).  ​Na tle Europy Zachodniej Polska wyróżnia się większym zainteresowaniem kategoriami powiązanymi ze zdrowiem i urodą (24% w Polsce wobec 20% w Europie), sprzętami domowymi (odpowiednio 20% i 15%) oraz spożywczymi (jedzenie i napoje 12% i 9% oraz upominki świąteczne 11% w Polsce wobec 9% w Europie). 72% konsumentów w Polsce/Europie korzysta z Black Friday i Cyber Monday, aby kupić znaczną część prezentów świątecznych​. Konsumenci deklarujący mniejsze zainteresowanie Black Friday wśród powodów wymieniają brak lub mniej pieniędzy (41%), 23% chęć redukcji ilości posiadanych przedmiotów (23%), przekonanie o niskiej atrakcyjności promocji Black Friday (20%).

- Takie otoczenie wymaga dobrego przygotowania od producentów i sieci handlowych – kluczem do sukcesu na festiwalu promocji staje się dobra komunikacja, skuteczne inspirowanie, ale też dobry dobór produktów i mechanizmów promocyjnych. Badania pokazują, że kupujemy coraz więcej produktów nie tylko z myślą o świątecznych prezentach, ale dla siebie – to doskonała okazja dla handlu, żeby zadbać o tę misję zakupową​ - mówi Maciej Kroenke, partner Strategy& Polska, lider zespołu Revenue Management.

Ponad połowa konsumentów rozpoczyna przygotowania do Black Friday z wyprzedzeniem budując listę zakupów. Planowanie zakupów dotyczy zarówno poszukiwanych produktów jak i preferowanych sprzedawców​. Pomimo skrupulatnego planowania, szczególnie wzmocnionego w okresie inflacji, blisko 25% konsumentów ulega zakupom impulsowym lub inspiracji​. W odpowiedzi na oczekiwania obserwujemy wzmożoną aktywność komunikacyjną sprzedawców już od pierwszych dni listopada (odliczanie, kalendarze Black Friday czy też akcje typu Black Weeks)​. Jednak pomimo planowania z wyprzedzeniem, 23% polskich klientów kupiło w zeszłym roku co najmniej jeden artykuł pod wpływem impulsu. Podobny poziom inspiracji prezentowali konsumenci w Niemczech, Francji czy Włoszech i Hiszpanii.

Do głównych źródeł pozyskiwania informacji należą kanały cyfrowe, ale​ w Polsce rola kanału stacjonarnego jest wciąż istotna​. Ponad połowa zakupów online dokonywana jest przez komputer (56% w Polsce i 54% w Europie Zachodniej), a ponad jedna trzecia na telefonie (36% w Polsce ​i 35% w Europie Zachodniej). W sklepach stacjonarnych zakupów dokonuje 37% Polaków i 34% konsumentów z Europy Zachodniej. Szczególnie istotną rolę odgrywają agregatorzy ofert oraz w różnym stopniu personalizowana komunikacja marek ​z konsumentem​. Przy dużej intensywności komunikacji wszystkich graczy rynkowych szczególnego znaczenia nabiera konieczność bezpośredniego przekazu wraz ​z interesującą zawartością.

O badaniu

W badaniu wzięło udział 2000 konsumentów powyżej 18 roku życia z każdego z krajów: Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania i Polska. 26% respondentów mieści się w przedziale wiekowym 18-34 lat, 34% w przedziale 35-54 lat, a 44% jest powyżej 55 roku życia. 48% ankietowanych to mężczyźni a 52% to kobiety. Badanie online zostało przeprowadzone w terminie 10-17 października 2023.

ip

fot. pixabay.com/StockSnap

Słowa kluczowe: oszczędzanie, promocje, przeceny, rabaty, zarobki, wydatki
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Red Bull BC One Cypher Poland 2024
Za nami Red Bull BC One Cypher Poland 2024 [FOTO]

Najważniejsze zawody breakingowe w Polsce przepustką do Światowych Finałów Red Bull BC One w Rio de Janeiro!

Studencka Miss Poznania 2024
Studencka Miss Poznania 2024: przed nami półfinał wyborów [FOTO]

Spośród 35 kandydatek, 25 dziewczyn otrzyma awans do finału. Poznajcie je wszystkie!

Międzynarodowy Dzień MęÅźczyn
Dzień Mężczyzny 2024 - wydarzenia we Wrocławiu Wrocław

Sprawdź, gdzie można spędzić czas z facetem!

Polecamy
Lukas Podolski, GÃłrnik Zabrze
Lukas Podolski zagra w Górniku Zabrze. Mistrz świata dotrzymał obietnicy [WIDEO]

36-letni napastnik na koniec kariery wybiegnie na boiska Ekstraklasy!

Messi w PSG
Leo Messi jest już piłkarzem Paris Saint-Germain! Oto relacja z jego pierwszych godzin w nowym klubie [WIDEO]

Przeszedł badania, podpisał kontrakt, pokazał się w koszulce i przywitał z kibicami.

Polecamy
Ostatnio dodane
Red Bull BC One Cypher Poland 2024
Za nami Red Bull BC One Cypher Poland 2024 [FOTO]

Najważniejsze zawody breakingowe w Polsce przepustką do Światowych Finałów Red Bull BC One w Rio de Janeiro!

Studencka Miss Poznania 2024
Studencka Miss Poznania 2024: przed nami półfinał wyborów [FOTO]

Spośród 35 kandydatek, 25 dziewczyn otrzyma awans do finału. Poznajcie je wszystkie!

Popularne
Protest Wolnych Polaków przed Trybunałem Konstytucyjnym w Warszawie [FOTO] Warszawa

Manifestacja miała na celu wyrażenie sprzeciwu wobec planowanych zmian w Trybunale.

women day
Dzień Kobiet 2024 we Wrocławiu - sprawdź, gdzie można się wybrać [wydarzenia] Wrocław

Co się dzieje we Wrocławiu w okolicach Dnia Kobiet?