Wiadomości - Artykuły

Ulotki - dźwignia sprzedaży od XI wieku

2016-05-30 14:07:29 | artykuł sponsorowany

Pojawienie się pierwszych ulotek reklamowych miało miejsce już pod koniec epoki średniowiecza i niezaprzeczalnie wiąże się z przełomowym odkryciem mogunckiego drukarza – Johannesa Gutenberga.

To jemu bowiem przypisuje się wynalezienie druku. Po długim zastoju w reklamie, spowodowanym upadkiem Cesarstwa Rzymskiego, wśród rzemieślników, handlarzy i osób świadczących inne usługi, w XV wieku nareszcie nastąpił powrót do szerszego propagowania swoich produktów. Druk wyniósł reklamę na wyższy poziom. Nastąpił rozwój czytelnictwa, a popularność, oprócz ulotek reklamowych, zaczęły zyskiwać również afisze i plakaty.

Źródła podają, iż pierwsza ulotka została wydrukowana w 1450 roku, na zlecenie księgarza Leopolda Lauberta, który zapragnął reklamować wydawane przez siebie książki. Przedstawiciele innych branży także szybko się zorientowali, że wykorzystanie nowej formy reklamy przyciągnie większą liczbę klientów i zagwarantuje wyższy zysk. Ulotki były roznoszone, ale pojawiały się też w bardziej nietypowych miejscach. Znany jest przypadek, kiedy to w 1480 roku w Londynie, na drzwiach kościołów zawisły ulotki zachęcające do kupna książki opisującej reguły rządzące życiem Kościoła.

Przykłady pierwszych wydrukowanych ulotek:
 





Niewielka objętość ulotek, występujących przede wszystkim w formie kartki lub składanej broszurki, stosunkowo niski koszt produkcji oraz łatwość kolportażu, przyczyniły się do ich popularności wśród licznych instytucji, firm, a także organizacji politycznych. Za ich pomocą przedstawiano nie tylko oferty produktowe, ale także informowano o aktualnych wydarzeniach. W XIX i XX wieku odegrały istotną rolę w obliczu rewolucji, wojen czy społecznych akcji protestacyjnych. Obecnie mają zastosowanie w niezliczonej ilości dziedzin, są wykorzystywane nawet przez polityków podczas kampanii wyborczych.

Tajemnica skuteczności ulotek
Skuteczność ulotek reklamowych potwierdzają liczne badania, z których wynika, że w przeciwieństwie do spamu mailingowego, odbiorcy czytają ulotki, które wyjmują ze skrzynek na listy i są bardziej skłonni do reagowania na ich treści, niż do odpowiadania na większość innych form marketingu, którymi są zalewani. W czasach, kiedy obserwujemy słabnące zainteresowanie  prasą oraz unikanie przez odbiorców reklam telewizyjnych, wiele firm zwraca się do marketingu pocztowego, jako najlepszego sposobu na dotarcie do swojej grupy docelowej.
Dlaczego są one tak skuteczne? Otóż, w przeciwieństwie do innych form marketingu, zwłaszcza prowadzonego online, ulotka jest nośnikiem, który można dotknąć, lepiej poznać, co w rezultacie sprawia, że przez większość odbiorców jest on dobrze zapamiętany. Ponadto, wiele gospodarstw domowych przyznaje, że zachowują ulotki, które otrzymują, przechowując je w szufladach kuchennych, na domowych tablicach korkowych lub przyklejone do swoich lodówek, jeśli zawierają informacje, które mogą im się przydać w przyszłości (np. menu i numery telefonów do restauracji oferujących dostawę do domu). Mimo rosnącej ekspansji Internetu, nie warto rezygnować z tego papierowego nośnika. Zwłaszcza, że drukarnie oferują stosunkowo niskie ceny jego wydruku, a osoby zajmujące się kolportażem ulotek potrafią roznieść 2-2,5 tys. druczków dziennie.

Sukces wypracowany dzięki ulotkom
Jedną z firm, której prezes zaczynał swoją przygodę z biznesem od roznoszenia ulotek, jest InPost. Rafał Brzoska uwierzył w możliwość odniesienia sukcesu na tym polu, chociaż w udzielonych wywiadach, przyznaje jednak, że nie było to takie łatwe, jak się na początku wydawało. Zainwestowane pieniądze szybko topniały, lecz gdy po 4 miesiącach wszystko chyliło się ku upadkowi, postanowił zaryzykować i zamieścić w gazecie ogłoszenia o kolportażu ulotek w bardzo atrakcyjnej cenie. Zadziałało. Zła passa została przerwana. Już na drugi dzień pojawiło się pierwsze zlecenie, a po miesiącu firma miała do rozniesienia 40 tys. ulotek.

Technologie druku ulotek

 Druk ulotek również zmienił swój wymiar. Dziś ulotki drukuje się głównie w drukarniach internetowych, które oferuje najkrótsze terminy realizacji oraz najniższe ceny o czym można przekonać się przeglądając strony internetowe lidera w branży druku online Drukomat, w zakładce:

http://www.drukomat.pl/ulotki/

Biznes ulotkowy rósł w siłę. W ciągu 3 latach umocnił swoją pozycję, obejmując swym zasięgiem prawie 45% polskiego rynku. Średnio 1,5 miliarda doręczanych ulotek rocznie zrobiło ogromne wrażenie na Poczcie Austriackiej, której to Rafał Brzoska sprzedał cały biznes za zawrotną kwotę 15 mln Euro, by zdobyte doświadczenie i wiedzę przekłuć w kolejny sukces, jakim okazał się InPost. W tej chwili spółka może pochwalić się tym, iż jest największym niezależnym operatorem pocztowym w Polsce. Jest również laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym także odznaczenia Dobra Marka 2014 w kategorii „dostarczanie przesyłek”.

Historia zatem zatoczyła koło i mimo narastającego tempa zachodzących zmian, rozwoju technologii i pojawiania się coraz to nowych nośników informacji, dobrze wykorzystane ulotki reklamowe mogą zarówno przyczynić się do rozpowszechniania informacji o produktach czy ofertach sprzedawców, jak i napędzać kolejne pomysły na dochodowy biznes.



artykuł sponsorowany

Słowa kluczowe: ulotki, drukowanie ulotek, historia reklamy, historia ulotek
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Zobacz niesamowitÄ… akcjÄ™ ratunkowÄ… policji stanowej z Michigan w USA.
Policja z USA wykorzystała kilkanaście ciężarówek do uratowania jednego mężczyzny

Zobacz niesamowitą akcję ratunkową policji stanowej z Michigan w USA.

Walki Fen
Walki Fen we Wrocławiu juz 25 maja Wrocław

Fight Exclusive Night (FEN) wraca do domu. Federacja, powołana do życia we Wrocławiu, zapowiada FEN 21 - galę walk w formułach MMA i K-1.

Katarzyna Dziedzic pobita przez chłopaka-trenera? Zobaczcie szokującą wypowiedź [WIDEO]
Katarzyna Dziedzic pobita przez chłopaka-trenera? Zobaczcie szokującą wypowiedź [WIDEO]

Czy Kasia Dziedzic została rzeczywiście dotkliwie pobita przez swojego partnera?

Polecamy
Najsmutniejszy polarny niedźwiedź więziony w centrum handlowym [WIDEO]
Najsmutniejszy polarny niedźwiedź więziony w centrum handlowym [WIDEO]

W Chinach, w jednym z centrów handlowych umieszczono niedźwiedzia polarnego, który miał być atrakcją dla klientów.

Nowy Starbucks we Wrocławiu
Nowy Starbucks we Wrocławiu Wrocław

Dopiero trzecie takie miejsce w Europie!

Ostatnio dodane
Zobacz niesamowitÄ… akcjÄ™ ratunkowÄ… policji stanowej z Michigan w USA.
Policja z USA wykorzystała kilkanaście ciężarówek do uratowania jednego mężczyzny

Zobacz niesamowitą akcję ratunkową policji stanowej z Michigan w USA.

Walki Fen
Walki Fen we Wrocławiu juz 25 maja Wrocław

Fight Exclusive Night (FEN) wraca do domu. Federacja, powołana do życia we Wrocławiu, zapowiada FEN 21 - galę walk w formułach MMA i K-1.

Kupony i kody rabatowe
BazarKredytowy.pl