Praca w McDonald's? Wpisz do CV
2019-10-24 14:06:25Doświadczenie w obsłudze klienta, umiejętność pracy w zespole, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, zarządzanie różnorodnym zespołem czy dobra organizacja czasu – nic dziwnego, że managerowie z McDonald’s są grupą poszukiwaną na rynku pracy. Pracodawcy dobrze wiedzą, z jakimi wyzwaniami muszą sobie radzić na co dzień, i chętnie widzieliby ich w swoich firmach. Tyle że McDonald’s tak łatwo nie wypuszcza dobrych pracowników...
Pierwsze kroki na rynku pracy wielu osobom mogą się wydawać stresujące. Studenci z jednej strony chcieliby zarobić, ale z drugiej – obawiają się, czy pogodzą pracę z nauką. Część z nich wcale jeszcze nie wie, co chcieliby robić po ukończeniu studiów – i jest to całkowicie zrozumiałe. Warto jednak już w trakcie studiów sprawdzić się na rynku pracy! Pracodawcy doceniają każde, nawet najmniejsze doświadczenie zawodowe. Nigdy też nie wiadomo, czy tymczasowe zajęcie, nie przerodzi się w coś poważniejszego. Tak było w przypadku Mateusza, Magdy, Darii i Adama, którzy zaczęli pracę w McDonald’s, bo chcieli po prostu zarobić na studia.
Nawet podstawowe stanowisko to cenny wpis w CV
Ścieżka rozwoju w McDonald’s jest jasna: zaczyna się na podstawowym stanowisku, ale dość szybko można awansować na instruktora i szkolić nowe osoby. Jeśli ktoś się sprawdzi i ma predyspozycje do zarządzania zespołem, może zostać managerem, a stąd już prosta droga do kierowania całą restauracją. Firma już od pierwszego dnia, oferuje pracownikom szkolenia, a także dostęp do wewnętrznej platformy e-learningowej. Jednak nawet pracując na tym pierwszym stanowisku, zdobywa się cenne umiejętności. Wszyscy pracownicy restauracji uczą się przede wszystkim działania w zespole, co jest w dzisiejszych czasach podstawą, bez względu na to, z jaką branżą wiążemy przyszłość. Zdolności komunikacyjne, radzenie sobie w trudnych sytuacjach czy adaptacja w różnorodnym środowisku – to także poszukiwane na rynku kompetencje. W McDonald’s spotykają się ludzie w różnym wieku, z odmiennymi osobowościami i przekonaniami, pochodzący z wielu krajów i kultur. Praca z ludźmi, ich emocjami, to cenne doświadczenie, nie tylko w życiu zawodowym, ale też prywatnym: Praca w gastronomii uczy życia. Zaczynałam jako zwykły pracownik, później byłam instruktorką, managerem, teraz jestem asystentem kierownika. Stopniowo dostawałam nowe obowiązki i coraz większą odpowiedzialność. To wszystko kształtuje osobowość. Praca nauczyła mnie radzić sobie w różnych sytuacjach. Wcześniej, jak miałam coś załatwić, np. w urzędzie, to zawsze prosiłam kogoś o pomoc, krępowałam się. Teraz mogę wszystko wynegocjować, nie boję się z nikim porozmawiać. Stałam się bardziej pewna siebie. – opowiada Daria, zastępca kierownika z restauracji w Kórniku.
98% managerów McDonald’s zaczynało od pracy w kuchni i na serwisie
Możliwość awansu nie jest tu pustą obietnicą, jakich pełno w ogłoszeniach, a faktem, który potwierdzają statystyki. Aż 98% managerów zaczynało tu od podstawowego stanowiska, co jest korzyścią dla całej organizacji. Zespołem kierują osoby, które też pamiętają swoje początki i dobrze wiedzą, z czym muszą borykać się pracownicy. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wyglądają obowiązki osób zarządzających restauracją. Tymczasem to większe wyzwanie niż może się wydawać! Mateusz z Rybnika, który jako dwudziestokilkulatek został kierownikiem, mówi, że czuje się tak, jakby zarządzał własną firmą. Odpowiada za funkcjonowanie całej restauracji – począwszy od spraw kadrowych po wyniki finansowe. Od pracy w kuchni zaczynała też Magda, która dziś jako kierowniczka restauracji w Koszalinie ma pod sobą kilkudziesięcioosobowy zespół: Pracę w McDonald’s zaczęłam 12 lat temu. To było w czasach, kiedy ogłoszeń szukało się jeszcze w gazetach. Potrzebowałam dodatkowego zajęcia, żeby sobie dorobić na studiach i tak trafiłam na ofertę pracy w restauracji. Obecnie rekrutuję i zatrudniam pracowników, szkolę kadrę managerską, przygotowuję raporty i analizy. Mam bardzo różnorodne zajęcia – od kwestii zarządzania zasobami po logistykę, doglądanie magazynów, a nawet budynku, w którym mieści się lokal.
Jednym z najważniejszych zadań kierowników jest znalezienie w pracownikach cech przywódczych i zbudowanie kadry managerskiej. Skuteczne zarządzanie jest kluczem do sukcesu każdej firmy. Jak mówi Mateusz, kierownik restauracji, który zaczął pracę, żeby zarobić na studia: W McDonald’s skupiamy się bardziej na umiejętnościach przywódczych i liderskich, patrzymy na to, czy wybrane osoby będą umiały pociągnąć za sobą zespół, i czy pracownicy będą czuli się przy nich bezpiecznie. Myślę, że kluczowe jest tu zaufanie i to ono pozwala rozwijać kompetencje managerów.
Z restauracji do biura centrali McDonald’s Polska
Widząc, jak odpowiedzialne zadania mają osoby zarządzające w restauracji, pomyślisz, że wymaga to wieloletniego doświadczenia. Tymczasem w McDonald’s nie są rzadkością osoby, którym udało się to już po kilku miesiącach. W firmie nie ma ograniczeń wiekowych, ani sztywnych wymagań dotyczących wcześniejszego doświadczenia w zarządzaniu. Najmłodszy manager w restauracji ma 18 lat, a najmłodszy kierownik – 22 lata. Aby przygotować do pełnienia takich funkcji również tak młode osoby, McDonald’s zapewnia szereg kursów i szkoleń, kształci też przyszłych managerów w ramach programu rozwoju talentów.
Dla niektórych pracowników McDonald’s ścieżka kariery wcale nie kończy się na kierowniczym stanowisku, a znacznie dalej. Adam, kiedyś kierownik we Wrocławiu, niedługo po tym, jak w Stanach Zjednoczonych odebrał nagrodę za sukcesy w zarządzaniu restauracją, otrzymał propozycję pracy jako koordynator ds. operacyjnych. Fakt, że pracowałem wcześniej w restauracji i zaczynałem od podstawowego stanowiska, mocno buduje moją wiarygodność. Ludzie wiedzą, że borykałem się z podobnymi wyzwaniami jak oni teraz. Potrafię ocenić, co może stanowić realny problem we wdrożeniu danego projektu – ocenia Adam, który dziś już pracuje dla centrali McDonald’s.
McDonald’s to marka znana na całym świecie. Nieważne, w jakiej branży chcesz się rozwijać i czy wiążesz swoją przyszłość z Polską, czy chcesz pracować za granicą. Każdy pracodawca wie, że osoby z doświadczeniem w McDonald’s są pracowite, odpowiedzialne, potrafią zarządzać czasem, priorytetyzować zadania i nie mają sobie równych w obsłudze klienta. Mam wielu znajomych, którzy pracowali w restauracji, a teraz są już w innych firmach i mówią, że dzięki doświadczeniu zdobytemu w McDonald’s mogli od razu otrzymać kierownicze stanowisko. Przykładowo – ktoś ukończył studia na kierunku produkcyjnym i przez to, że pracował jako manager w restauracji, mógł od razu zarządzać ludźmi, a nie zaczynać ścieżkę kariery od początku – kończy Adam.
Materiały prasowe McDonald’s