Zimny Lech: "z igły widły" vs. "świństwo"
2010-08-02 10:24:04Na przeciw Wawelu zawisł wielki baner reklamujący piwo. I nie było w tym nic zdrożnego, gdyby nie hasło reklamowe: „Spragniony wrażeń? Zimny Lech”. Zimne piwo rozgrzało już głowy polityków PiS-u.
Według członków tej partii, hasło kampanii jednoznacznie kojarzy się ze spoczywającym na Wawelu prezydentem Lechem Kaczyńskim (wcześniej po sieci krążył dowcip: „Dlaczego Kaczyńskiego chcą pochować obok Piłsudskiego? Żeby Piłsudski miał pod ręką zimnego >Lecha<").
W sympatyzującej z PiS-em „Rzeczpospolitej” psycholog prof. Rafał Ohme stwierdza: „Kiedy ktoś odwiedza wawelską kryptę, jest w szczególnym stanie ducha. Jeśli wychodząc z Wawelu, przeczyta: »Spragniony wrażeń? Zimny Lech! «, może potraktować to jako naruszenie pamięci zmarłego prezydenta”.
Na swoim blogu wtóruje mu Ryszard Czarnecki, europoseł PiS: „Umieszczenie przez znany browar reklamy piwa „Lech” tuż przy Wawelu - w formie wielkiego baneru z napisem „Zimny Lech” - jest więcej niż nieprzyzwoite. Jest skandalem. Jest w najwyższym stopniu bulwersujące. Przekroczono wszelkie granice „dźwięku” w wymiarze etycznym i estetycznym. To świństwo”. Polityk wraz ze swoimi partyjnymi kolegami wzywa do bojkotu produktów Kampanii Piwowarskiej będącej producentem piwa Lech. Na Facebooku takie działanie deklaruje już ponad 500 osób.
Do głosów oburzenia nie dołączają się jednak studenci. - Robią z igły widły – ucina Marek, student dziennikarstwa, a prywatnie zwolennik PiS. – Trudno mi uwierzyć, że marketingowy z KP pojechaliby po bandzie z tak kontrowersyjną reklamą, to przypadek – dodaje.
Do jego opinii dołącza Robert, student matematyki: - To może od razu niech marka „Lech” zniknie z rynku, bo się niektórym kojarzy? – ironizuje.
Kampania Piwowarska broni się, że idea reklamy pojawiła się na długo przed katastrofą samolotu prezydenckiego 10 kwietnia. Dzisiaj jednak spółka rozpoczęła demontaż tej reklamy.
MAS
Oświadczenie Kampanii Piwowarskiej:
Pragnę przeprosić Panów Posłów Ryszarda Czarneckiego oraz Marka Migalskiego a także Tych wszystkich Państwa, którzy poczuli się urażeni niefortunną lokalizacją reklamy naszego piwa LECH Premium. Ponieważ kontrakt na wynajem tej lokalizacji wygasł z końcem lipca, dziś rozpocznie się demontaż tej reklamy.
Korzystając z okazji pragnę oświadczyć, że kampania „Spragniony wrażeń. Zimny Lech” jest reklamą dotyczącą wyłącznie jednego z walorów piwa LECH Premium, jakim jest orzeźwienie. Hasło zawierające frazę „Zimny LECH” pojawiło się na polskim rynku już w lutym 2009 roku. Tegoroczna kampania to efekt konsekwentnego wspierania jednego z atrybutów piwa LECH jakim jest orzeźwienie i nie ma to żadnego związku z niedawnymi tragicznymi wydarzeniami, które wstrząsnęły naszym krajem. Koncepcja realizowanej obecnie kampanii reklamowej powstała w grudniu 2009 r.
Celem naszej akcji jest promowanie możliwości wygrania przez dowolne miasto w Polsce tzw. mega-imprezy z truckiem pełnym zimnego LECHa, jako jedną z wielu nagród i atrakcji. Rozpoczęcie tych działań nie jest jakąkolwiek próbą wykorzystania emocji czy uczuć patriotycznych Polaków, które pojawiły się w związku z tragicznymi wydarzeniami w Smoleńsku.
Nasze działania poprzedziliśmy przeprowadzonym po zakończeniu okresu żałoby narodowej badaniem opinii na temat odbioru reklamy oraz hasła z wykorzystaniem frazy „Zimny LECH” przez szerokie grono Polaków. Badanie, przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polaków przez renomowaną firmę badawczą Millward Brown SMG/KRC, dostarczyło jednoznacznych dowodów na to, iż użycie hasła, o którym mowa nie uraża uczuć przytłaczającej większości Polaków, ze szczególnym uwzględnieniem elektoratu Prawa i Sprawiedliwości. Poziom odrzucenia tej reklamy nie odbiega od standardowego poziomu odrzucenia dowolnej reklamy. Jednocześnie dołożyliśmy wszelkich starań, aby hasło pojawiało się wyłącznie w kontekście grafiki silnie ukazującej atrybuty kolorystyczne i graficzne naszej marki oraz wizerunek oszronionego, zmrożonego trucka. Konsekwencją uznania tej kampanii reklamowej za dopuszczalną było umieszczenie reklam w bardzo wielu lokalizacjach na terenie całego kraju, w tym. na elewacji krakowskiego Hotelu Forum, oddalonego o ponad 1 kilometr od Wzgórza Wawelskiego.
Szczerze zapewniam, że naszą intencją nigdy nie było i nie jest obrażanie czyichkolwiek uczuć patriotycznych, przekonań politycznych, religijnych, światopoglądowych czy też naruszanie czci kogokolwiek. Wszystkie osoby, które mogły poczuć się dotknięte naszymi działaniami pragnę szczerze przeprosić. Wszelkie skojarzenia hasła „Spragniony wrażeń. Zimny LECH” z osobą zmarłego Lecha Kaczyńskiego uznaję za wysoce niesmaczne, nieuzasadnione i niestosowne. Uważam, że nie powinniśmy ulegać głosom tych, którzy w niestosowny sposób próbują narzucić inną interpretację hasła „Spragniony wrażeń. Zimny LECH” niż ta, która ma się kojarzyć wyłącznie z dobrze schłodzonym, orzeźwiającym piwem wysokiej jakości.
Z wyrazami szacunku,
Paweł Kwiatkowski
Dyrektor ds. Korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej