Wiadomości - Artykuły

Sprężynka logo Polski. Organizator się tłumaczy

2014-10-20 14:20:07

„Tyle pieniędzy za czerwoną sprężynkę?! Takie "dzieło" jest warte najwyżej kilkadziesiąt złotych”, „6-latek by takie zrobił za darmo”, „Stanowczo za wysoka ta cena. Autor logo Solidarności nie dostał ani złotówki za swój pomysł, a to przecież legendarny wzór”. Internet żyje od kilku dni internetowymi wyborami logo dla Polski. Zaproponowany wzór wzbudza skraje emocje, a na jego temat wypowiadają się nie tylko internauci, ale także politycy i publicyści.  Organizator konkursu postanowił odnieść się do tych zarzutów.

Przypomnijmy - internetowe wybory logo Polski to inicjatywa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR i innych prywatnych podmiotów, a odbywa się pod patronat Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Różne rodzaje loga (wszystkie łączy wspólny motyw - sprężyna na białym tle) zaprojektował brytyjski ekspert od budowania marek Wally Ollins. - Sprężyna symbolizuje nasze niepokorne, ale jednocześnie konstruktywne podejście do świata. Im bardziej, jako naród, byliśmy ograniczani, tym większą energię, i twórcze napięcie generowaliśmy - czytamy na stronie logodlapolski.pl. Stworzenie projektu kosztowało ponad 200 tys. euro, lecz jak podkreślają organizatorzy, koszt ten został pokryty przez prywatne instytucje, a po zakończeniu głosowania 14 grudnia znak ma zostać przekazany Skarbowi Państwa.

Jak na najczęstsze zarzuty odpowiadają organizatorzy akcji? Poniżej prezentujemy ich oświadczenie:

1.    Dlaczego nie nawiązujemy do Orła (godło) i Flagi?
Na 58 ptaków w godłach krajów jest 29 orłów (a dodatkowo historyczne carski, austriacki, pruski rozrywające polskiego. Był również Orzeł III Rzeszy). A dzisiaj nadal funkcjonują: niemiecki, rosyjski, palestyński, iracki, rumuński, amerykański, meksykański czy Górnego Karabachu. Orła w godle ma połowa zidentyfikowanych godeł państwowych. Z tego faktu, myśląc szczególnie o kwestiach komercyjnych, ciężko zakwalifikować orła jako wyróżnik Polski. Warto sobie zadać również pytanie czy reprezentuje on idee, którą w XXI wieku chcemy rozpropagować na świecie, i która reprezentowałaby przedsiębiorców, Polaków, Polskę?

Nie wynika to z braku „sympatii” do naszego Orła Bielika. Otaczamy go szacunkiem jako godło chronione ustawą, symbol, znak naszej historii, czy stały element proporców husarii, i dlatego w żadnym wypadku nie chcielibyśmy, żeby orzeł był znakiem handlowym. Jesteśmy przekonani, że powinien służyć do ważniejszych rzeczy.
Dlaczego również nie chcemy wykorzystywać biało-czerwonej flagi? Z powodów podobnych jak wyżej – wierzę, że służy do wyższych celów, ale nie przeszkadza nam biało-czerwony stadion kibicujący polskim piłkarzom, siatkarzom, skoczkom…

A ponadto, ile krajów ma czerwień i biel w swoich oznaczeniach, i czy to wystarcza, jako wyróżnik marketingowy? Czy samo w sobie niesie przekaz? Czy coś komunikuje? Tylko dwa kolory biel i czerwień ma na fladze 14 krajów, a w tym jak wiadomo bardzo podobne, czyli czerwono-białe pasy ma Indonezja, Malta i Monako, w pionie lub poziomie.

2.    Po co w ogóle potrzebne jest nam logo?
Wierzymy, podobnie jak Olins i wielu marketerów oraz specjalistów od brandingu, że logo może być sprzymierzeńcem w budowie marki, w tym marki kraju. Że może wzmacniać przekaz. Przyspiesza ono budowanie skojarzeń, które w innym przypadku są tworzone przez dekady i stulecia. Ile doskonałych marek i Ile czasu Niemcom zajęło „wdrukowanie” światu przekonania, skojarzenia, że Niemcy to „Niemiecka Jakość”. I warto sobie zdać sprawę w jakich czasach to się wydarzyło. W czasach, kiedy duplikowanie jakości było bardzo trudne i siła tej marki opiera się przede wszystkim na zaawansowanej technologii. Czy to mogłoby się udać w XXI wieku, i ile czasu nam mogłoby to zabrać, kiedy musimy konkurować w świecie, w którym „wszystkiego jest za dużo”. To odpowiedź na częsty zarzut, że Niemcy nie potrzebują logo.

3.    Czy to logo turystyczne?
Nie, to nie jest tylko logo turystyczne. Chyba po raz pierwszy (poza latawcem) Olins zaproponował ideę sprężyny i jej graficzne przetworzenie w postaci logo wraz hasłem "Polska. Spring Into... (Spring Into New, … Creativity, … Prosperity, … Profit, … Culture, … Mazurian Lakes, …Krakow, … Emotion, … Action i wiele innych, gdzie spring to „call to action”, ale również nawiązuje do sprężyny, piękna, źródła i wiosny). Hasło to jest adaptowalne dla wielu dziedzin, kategorii, ale również jest na tyle pojemne, że może reprezentować Polskę i Polaków jako naród ich twórczą, ale i konstruktywną energię. Udowodniliśmy to przez wszystkie lata, kiedy brakowało nam wolności, a nasza energia realizowała się w oporze i w powstaniach. Im mocniej byliśmy atakowani, ściskani tym mocniej odpowiadaliśmy, oddawaliśmy z nawiązką. A symbole, które były wtedy używane: czarna biżuteria, często produkowana na wzór kajdanów – tak zwane „Patriotki”, które kobiety nosiły na znak żałoby po Powstaniu Styczniowym. No i kotwice – Polska Walcząca i oporniki w stanie wojennym.

Z czym Polacy mogliby się utożsamić kiedy odzyskaliśmy niepodległość, kiedy energia została uwolniona, kiedy nic nas nie ogranicza? No właśnie, Olins zobaczył w nas sprężyny, które potrafią zasilać, wyobraźnią, wrażeniami, przedsiębiorczością, kreatywnością. Żyjemy w napięciu – kreatywnym napięciu. My Wallemu uwierzyliśmy i postawiliśmy milion zł na logo dla Polski, a zarząd SKM SAR pozwolił na to ryzyko. W projekt zaangażowały się trzy największe organizacje przedsiębiorców: Konfederacja Lewiatan, KIG i Pracodawcy RP. Ministrowie zasiadający w Radzie Promocji Polski zatwierdzili logotyp, jako podstawę do linii graficznej, a potem jeszcze wiele osób, którym tą idee przedstawialiśmy zakochało się w niej i tak ta fala doprowadziła nas do głosowania, w którym od poniedziałku wzięło już udział ponad 53 tys. osób.

4.    Czy sprężyna próbuje zastąpić godło?
Wręcz przeciwnie, próbuje je ochronić, ale jednocześnie wierzymy, że może dać Polakom, przedsiębiorcom, artystom przekonanie, że możemy znacznie więcej, że możemy zmieniać rzeczywistość wokół nas, i że nasz czas się dopiero zaczął. Kiedy Eric Schmidt – prezes Google przyjechał na 4 czerwca i obwieścił, że otwiera centrum badawcze w Polsce, a zapytany dlaczego, odpowiedział, że Polacy nie tolerują status quo. Kiedy patrzymy na ten rok: trzech ważnych rocznic, skoczków, kolarzy, siatkarzy, a od soboty piłkarzy, Polaka jako Przewodniczącego Rady Europy, to myślimy, że jesteśmy gotowi na swoją markę narodową.

5.    Czy znana jest autorowi casus marki Szwajcarii?
Gwarantujemy Panu, że Wally Olins tworząc marki Hiszpanii, Portugalii, pracując nad identyfikacja wizualną dzielnicy Londynu, Nowego Yorku i wielu innych, przestudiował również markę Szwajcarii. Jak Paweł Tyszkiewicz odwiedził Wallego w Londynie, żeby prosić go, aby dokończył swój projekt Creative Tension, to bardzo się ucieszył. Powiedział „To ostatni moment, gdyż ja zaraz umrę, a wierzę, że mam pomysł dla Polaków, który będzie wyrażał to co w nich zawsze było i jest nadal”. To był ostatni projekt Wallego, miesiąc później umarł i zostawił nam ideę, hasło i logotyp.

6.    Czy autor zauważył, iż nikt nie ma złego słowa do samej strategii, a jedynie do znaczka, który ją znakuje?
Myślimy, że najważniejsza jest idea, ale z wielu rozmów, również z docenianymi designerami, specjalistami od brandingu, wynika że te projekty są wystarczająco dobre. Jeżeli uwierzymy w sprężynę, ona zacznie zmieniać nas, a my ją upowszechnimy wraz z polskimi markami, które zaczęły podbijać rynki ościenne i nie tylko, to może w przyszłości ktoś będzie chciał zrobić reebrending i zrobi otwarty konkurs na sprężynę. W tej chwili kupiliśmy ideę wraz z projektem i księgą znaku, która powstanie po tym jak Polacy oddadzą swój głos.

7.    "Kształt polski jest nikomu za granicą nie znany" to hasło wygłoszone przez jednego ze speców, i dlatego mało, że kontur, to jeszcze posiekany?
Oczywiście, że kontur polski globalnie (tak jak marka Polski) nikomu za granicą nic nie mówi, może poza paroma wyjątkami. Chyba tylko marki ludzkie coś komuś o Polsce mówią. Wałęsa, św. pamięci Papież-Polak, może Chopin (poza tymi, którzy uważają go za francuza). Kontur Polski jest tylko dodatkiem, w który sprężyna nieźle się wpisuje. Ważne jednak jest to, że kontur Polski coś mówi Polakom, a do sukcesu projektu brandingowego kraju potrzebujemy 3 grup: Polaków, instytucji publicznych i przedsiębiorców.

8.    To co robią na FB prowadzący stronę znaku przypomina call center z najgorszych snów, czy aby nie oni przykładają się do tego hejtu?

Spróbujemy się poprawić, ale jest to akcja społeczna i liczymy na internautów, którzy rozumieją i lubią ten projekt. Rozumiem jednak, że trudno oczekiwać, że 53 tys., którzy zagłosowali oraz 30 firm, w tym 26 agencji reklamowych i brand design oraz 12 tytułów i marek mediowych będzie to robić za nas. Spróbujemy zmierzyć się z Waszymi opiniami, ale gdybyśmy nie nadążali, to proszę zgłoście się do nas o pełną prezentacje tego projektu.

MAS

Słowa kluczowe: logo dla polski, spreżyna, Wally Ollins
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • do "autora" tego materiału [0]
    alw
    2014-10-20 19:15:08
    Szanowny Panie MAS, jak się rżnie cudze pytania i odpowiedzi z Facebooka, to wypadało by podać kto z kim konwersował, a są to moje pytania do organizatorów, odpowiadającym zaś jest Paweł Tyszkiewicz. A tu więcej w temacie http://www.alw.pl/?p=5898 Andrzej-Ludwik Włoszczyński http://orlidom.pl
Zobacz także
Breakfast Week
Śniadaniowe trendy: odkryj nowe smaki na Breakfast Weeku!

Popisowe śniadania, kawa na roślinnym i towarzystwo bliskich - czy można lepiej rozpocząć dzień?

Erik Exposito ambasadorem klockoMANII
Erik Exposito z LEGO. To na szczytny cel! [FOTO]

Kapitan Śląska Wrocław został ambasadorem klockoMANII.

Polecamy
Ariana Grande - ślub
Ariana Grande i Dalton Gomez wzięli ślub - poznaj historię ich związku

Sprawdź najnowsze informacje dotyczące ceremonii znanej piosenkarki.

Ostatnio dodane
Breakfast Week
Śniadaniowe trendy: odkryj nowe smaki na Breakfast Weeku!

Popisowe śniadania, kawa na roślinnym i towarzystwo bliskich - czy można lepiej rozpocząć dzień?

Erik Exposito ambasadorem klockoMANII
Erik Exposito z LEGO. To na szczytny cel! [FOTO]

Kapitan Śląska Wrocław został ambasadorem klockoMANII.

Popularne
15 marca - Światowy Dzień Snu. Jak spać dobrze?
15 marca - Światowy Dzień Snu. Jak spać dobrze?

Sen bardzo wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie.

Międzynarodowy Dzień MęÅźczyn
Dzień Mężczyzny 2024 - wydarzenia we Wrocławiu Wrocław

Sprawdź, gdzie można spędzić czas z facetem!