Jak zgłosić szkodę komunikacyjną krok po kroku?
2014-04-02 10:33:17Kolizja? Stłuczka? I na dodatek to Ty jesteś pokrzywdzony i masz uszkodzone auto? Spokojnie, bez nerwów, to jeszcze nie koniec świata. Cieszmy się, że nikomu nic się nie stało. Teraz wystarczy tylko zgłosić szkodę komunikacyjną firmie ubezpieczeniowej, która zajmie się naprawą Twojego auta. No właśnie, tylko jak ją zgłosić? Jeżeli to czytasz, to zapewne pragniesz sobie przypomnieć lub po prostu dowiedzieć się na przyszłość, jak wygląda procedura zgłaszania szkody komunikacyjnej krok po kroku.
O czym pamiętać po kolizji?
Każda kolizja niesie ze sobą ogromną ilość nerwów i stresu. Nerwy te dopadają zarówno sprawcę, jak i poszkodowanych, którzy raczej nie planowali stłuczki. Zaraz po kolizji bardzo ważne jest dopełnienie kilku czynności, które później okażą się wręcz niezbędne przy kontakcie z ubezpieczycielem. Przede wszystkim trzeba sporządzić wspólne oświadczenie, które będzie szczegółowym opisem tej kolizji. Musi ono więc zawierać dane uczestników zdarzenia (imię, nazwisko, adres zameldowania, numer telefonu) oraz pojazdów (marka, numer rejestracyjny), które zostały poszkodowane. Korzystnie jest też wymienić w takim dokumencie świadków tego zdarzenia (imię, nazwisko, adres zameldowania, numer telefonu) – ich obecność będzie miała ogromne znaczenie dla ubezpieczyciela, dlatego zawsze starajmy się otrzymać zgodę na umieszczenie ich danych w tym dokumencie. Jeżeli uczestnicy zdarzenia potrafią między sobą wskazać sprawcę lub jest to po prostu oczywiste, to należy ten fakt wyraźnie zaznaczyć w oświadczeniu. Niezbędne będą tu takie dane jak nazwa firmy ubezpieczeniowej i numer polisy OC sprawcy. Wzór takiego oświadczenia o szkodzie komunikacyjnej można znaleźć w internecie, tutaj przykład takiego oświadczenia ze strony internetowej Rzecznika Ubezpieczonych.
Postaraj się też w miarę możliwości wykonać zdjęcia, które będą stanowić ważną część dokumentacji zdarzenia.
Zgłaszanie szkody
Gdy już emocje trochę opadną, pora wziąć się za zgłoszenie szkody firmie ubezpieczeniowej. Teoretycznie masz na to aż 3 lata, jednak w praktyce radzi się zgłosić szkodę jak najszybciej. Przede wszystkim uszkodzenie pojazdu może się powiększać, co może nawet zagrażać naszemu bezpieczeństwu. Po drugie, wraz z upływem czasu, coraz trudniej będzie nam udowodnić, że dane zniszczenie powstało akurat w wyniku tamtego „odległego w czasie” zderzenia.
Szkodę można zgłosić na wiele sposobów, choć to też zależy od konkretnej firmy ubezpieczeniowej. Przeważnie jednak mamy do wyboru osobistą wizytę w oddziale firmy ubezpieczeniowej, zgłoszenie szkody telefonicznie, faksem, drogą mailową lub też poprzez stronę internetową ubezpieczyciela. Z oczywistych względów zdalne zgłoszenie szkody jest znacznie wygodniejsze i prostsze niż dodatkowa jazda do biura firmy ubezpieczeniowej. By zgłosić szkodę z polisy OC sprawcy jako osoba poszkodowana, będziesz potrzebować następujące informacje:
- Twoje dane osobowe i kontaktowe
- Dane sprawcy, a w tym także numer jego polisy OC
- Marka pojazdu i numer rejestracyjny sprawcy
- Marka pojazdu i numer rejestracyjny Twojego samochodu
- Opis zniszczeń Twojego samochodu
- Krótki opis okoliczności i przebiegu zdarzenia
- Jeżeli na miejscu interweniowała policja, to także dane adresowe właściwej jednostki policji
- Obecna lokalizacja poszkodowanego pojazdu
- W sytuacji, kiedy to my jesteśmy sprawcami i zgłaszamy szkodę z AC, potrzebne są:
- Twoje dane osobowe i kontaktowe
- Numer Twojej polisy AC
- Marka pojazdu i numer rejestracyjny Twojego samochodu
- Opis zniszczeń Twojego samochodu
- Krótki opis okoliczności i przebiegu zdarzenia
- Obecna lokalizacja poszkodowanego pojazdu
Po procedurze zgłoszenia szkody, w najbliższym czasie skontaktuje się z Tobą rzeczoznawca z firmy ubezpieczeniowej, by umówić się na oględziny pojazdu i odbiór wszelkiej dokumentacji związanej ze szkodą komunikacyjną. Czas oczekiwania na rzeczoznawcę to przeważnie od 1 do 7 dni. Następnie rzeczoznawca poinformuje o przewidywanym czasie odpowiedzi, jednak na wypłatę odszkodowania ubezpieczyciel ma ustawowo przewidziane maksymalnie 30 dni. Przy wypłacie odszkodowania możesz wybrać sposób, w jaki ma ono zostać wypłacone. Może to być bezpośredni przelew na Twoje konto, ale możesz także zezwolić ubezpieczycielowi na bezpośrednie rozliczanie z warsztatem, który zajmuje się naprawą Twojego samochodu.
Jak widzisz, ubezpieczenia komunikacyjne mają swoje dobre strony – mimo że kojarzą się z wypadkami i nerwami, to jednak zawsze zapewnią Ci odpowiednią ochronę. Ktoś uszkodzi Ci auto – pokryje to jego OC. Jeżeli sam uszkodzisz samochód – ratunkiem będzie polisa AC. Jeżeli dużo podróżujesz, zwłaszcza z pasażerami, to może Cię również zainteresować ubezpieczenie nnw, czyli ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków. Taka polisa może obejmować ochroną wszystkich, którzy w wyniku korzystania z ubezpieczonego samochodu doznali uszczerbku na zdrowiu. Można więc powiedzieć, iż ubezpieczenie takie może obejmować ochroną to, co najważniejsze w samochodzie, a więc jego pasażerów.
Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://www.libertydirect.pl/likwidacja-szkod/
ip